Další e-shopové řešení z naší dílny spatřilo v únoru 2021 světlo světa. Tentokrát jde o zbrusu nový e-shop FishMax.cz zaměřený na rybářské potřeby. A jsme na něj patřičně hrdí. Nejen že zákazníkům umožňuje snadný nákup všech rybářských vychytávek a doplňuje opravdu luxusní kamennou prodejnu, ale také za ním stojí skvělá parta lidí, s nimiž jsme mohli spolupracovat. Jednoho z nich – Petra Juráska, šéfa IT a e-commerce – jsme v rozhovoru vyzpovídali a zeptali se jej na působení ve FishMaxu, specifika nového e-shopu i na spolupráci s našimi programátory v době koronaviru. Zjistěte více o tomto sympatickém rybáři a „ajťákovi“ v jednom a proč by doporučil zvolit hned na začátku robustní e-shopové řešení.
Koho jsme zpovídali – kdo je Petr Jurásek
Petr Jurásek rybařil už jako malý a v dospělosti se k tomuto sportu nepřímo vrátil přes práci ve FishMaxu, kde má na starosti IT stránku celého e-shopu. S prutem k vodě opět chodí, a to zejména za kapry. Více o Petrovi.
Petr Jurásek – vášnivý rybář a šéf IT a e-commerce ve FishMax
A zde už slíbený rozhovor:
Zaměření a způsob fungování firmy FishMax
Petře, řekněte nám na úvod něco o firmě FishMax.
FishMax je na trhu poměrně nový. Krásná kamenná prodejna s rybářskými potřebami, která je největší na Slovácku, je otevřena teprve od loňského listopadu.
Zákazníci zde najdou vše, na co si jen vzpomenou – od kaprařiny přes feeder a plavanou, vybavení na dravce až po sumcařinu či oblečení a vybavení na kempování u vody.
Na konci letošního února jsme pak společně s Programií spustili zbrusu nový e-shop, z něhož máme velkou radost.
Prodejna rybářských potřeb FishMax v Uherském Hradišti je největší prodejnou na Slovácku
Myslím, že vstupujete do rozděleného trhu plného silných e-shopů a obrovské sítě rybářských prodejen snad v každém městečku. Proč jste šli do tak exponovaného segmentu?
Je to dáno zakladateli firmy – tři totálně nadšení rybáři, kteří se už dva roky na rybách bavili o tom, že jednou otevřou obchod, který bude rájem pro rybáře. A nakonec to opravdu uskutečnili.
Myslím, že vzhledem k jejich povahám je rozdělený trh nevystrašil a konkurenci moc neřeší. Prostě si chtěli udělat radost, což jednoduše řečeno znamená mít svou vysněnou prodejnu i dobrý e-shop, jejichž prostřednictvím by potěšili ostatní rybáře. Tak nějak to vnímám ze svého pohledu.
Mám tomu rozumět tak, že nemáte žádný byznys plán?
Ne, tak to není. Byznys plán máme, i když jen velice jednoduchý, velmi krátkodobý a s jediným cílem – být v kladných číslech, co se týče provozního zisku. Skvělé je, že se nám to daří po otevření e-shopu už teď, tedy i v době pandemie a přes různá omezení.
Co se týče obratu, mají kluci (společníci) velmi nízké ambice. Alespoň podle mého názoru. Nikdy jsem od nich totiž neslyšel, že máme být největší nebo že chtějí vydělat tolik a tolik ročně. Jednoduše si zakládají na tom, aby byla práce po všech stránkách zábavou a aby se u nás každý zákazník cítil příjemně a líbilo se mu, co děláme a jak to děláme.
Po otevření nové prodejny se vydali také do divokých vod onlinu
Vypadá to, že atmosféru ve firmě vnímáte jako pohodovou a do práce se každý den těšíte.
Ano. Je to především zásluhou Petra Pálky a Honzy Svobody. Oba jsou diametrálně odlišní, jeden je divočák a druhý klidnější, každý s jinými schopnostmi, ale dohromady jsou neuvěřitelný tandem s tahem na branku a schopností motivovat a bavit lidi. Oba jednají přímočaře a s každým se baví na rovinu i o nepříjemných věcech.
Za sebe mohu říct, že se do práce těším na úplně všechny kolegy. Je to určitě i tím, že si kluci vybírají pozitivní lidi na stejné vlně. A myslím, že i ostatní to cítí podobně. I když už nyní máme práce víc než dost a se spuštěním nového e-shopu stále přibývá a přibývat bude, atmosféra ve firmě je výborná a stále pohodová.
Petr Jurásek alias Jurda s jedním ze svých krásných úlovků
O cestě Petra Juráska do FishMaxu
Petře, a jak jste se vůbec ocitl ve firmě zabývající se rybařením?
S Paličem (pozn. red. Petr Pálka) se znám dlouho. Občas jsem kluky navštívil a dali jsme kafe. Padli jsme si do oka a loni v létě mi kluci nabídli místo. Tehdy jsem týden váhal a pak s díky odmítl. I když sám rybařím a mám tento druh sportu a zároveň i odpočinku rád, nebyl jsem si tehdy vůbec jistý, že svůj záměr dotáhnou do konce a zda to všechno má smysl. Navíc jsem byl v té době v kolektivu IT profíků, a tak rozhodování skutečně nebylo jednoduché. Kdybych ale věděl, že je spolupráce v tomto týmu tak zábavná a současně produktivní, nechal bych se snad ukecat už tehdy.
Koncem listopadu mi zničehonic zavolal Palič a řekl, že mi Honza vzkazuje, že mě nutně potřebují a že buď nastoupím teď hned, nebo už nikdy. Byla to asi trochu nadsázka (kdoví). Prostě slova do pranice, která mě možná konečně dostatečně namotivovala. Vzal jsem to okamžitě po krátkém rozhovoru s oběma a jsem rád. A myslím, že i oni :-)
Logo nového e-shopu pro milovníky rybaření – FishMax.cz
Můžete nám přiblížit, čím jste se zabýval před nástupem do FishMaxu?
Pohyboval jsem se v IT, elektronické komerci a lékárenské branži. Například některé kluky z Programie znám dokonce ještě z dob, kdy pracovali pro jiné společnosti a než si založili svou vlastní firmu. Například na Pavla Kramného, současného technického ředitele Programie, mám velmi dobré vzpomínky.
Takže proto jste se rozhodl pro Programii?
Ne, to rozhodnutí padlo ještě před mým nástupem, takže jsem na něj neměl ani nejmenší vliv. Nicméně i já sám bych zřejmě vybral na 80 % stejně a po dnešních zkušenostech s lidmi z Programie by to bylo bez jediného zaváhání.
E-shopové řešení od Programie a způsob práce
Nyní se pojďme podívat na vaše nové e-shopové řešení. Popište nám, čím je specifické.
Máme ho docela složité. Základním stavebním kamenem všeho je engine PG-Shop od Programie – plně customizovatelné řešení, které má automatizované a obousměrné napojení na ERP systém ALTUS Vario. Napojení realizovala Programia.
Zároveň tento „srostlý“ celek dvou heterogenních systémů pravidelně a automatizovaně komunikuje s 26 dodavateli ze Švýcarska, Francie, Anglie, Německa, Polska, Slovenska a České republiky. I tento druh napojení měla na starosti Programia.
Asi si dokážete představit, že jen vykomunikování XML struktur, zabezpečení a podobných složitostí bylo dost náročné pro všechny. Také bylo velkým diplomatickým uměním kluků některé ze zahraničních dodavatelů přesvědčit, že do nás mají investovat čas svých lidí z IT i přesto, že jsme u nich do té doby neutratili ani euro.
Design nového e-shopu FishMax.cz
Proč jste na začátku neinvestovali do levnějšího informačního systému?
Ano, ta otázka zní logicky. Mohli jsme si koupit něco menšího za 50–100 tisíc a na počátku ušetřit statisíce. Ale jsem rád, že se tak nestalo.
Už jsem totiž zažil několikrát a taky slyšel mnoho smutných příběhů na toto téma, kdy společnosti zjistily, že jim „provizorní“ řešení začalo být po nějaké době „malé“. Výměna informačního systému za pochodu po letech fungování firmy může být pro jakoukoliv firmu vražednou komplikací.
My ve FishMaxu si nechceme vytvářet budoucí překážky v práci, a proto jsme se hned rozhodli pro robustní ERP ve střední cenové relaci. Potřebovali jsme systém, který bude možno ohýbat a škálovat. Také pro nás bylo prioritou, abychom z něj mohli sami číst a zapisovat do něj data.
Vznik nového e-shopu a jeho vzhled
Jak vypadala samotná realizace e-shopu?
Tak ta na mně dopadla s plnou parádou ihned po nástupu. Vario v tu dobu už dávno běželo kvůli prodejně a skladu a kluci mi jen popsali situaci a předali kontakty. Řekli mi, že je asi tři týdny podepsaná smlouva s Programií (ta se podepsala počátkem listopadu 2020) a že už mají zmáknuté základní napojení na Vario a už importují data téměř od všech dodavatelů z XML feedů. Zároveň jsem věděl, že se na produktovém obsahu ve FishMaxu pilně pracuje od jara.
Tak jsme do toho vlítli. Jedna část firmy zintenzivnila přípravu obsahu a já jsem se spolu s Programií vrhnul na e-shop. Původní termín spuštění e-shopu byl plánován na květen až červen, ale vládní omezení nás donutila přitlačit na pilu. Poprosili jsme Programii o nasazení maximálního počtu možných kapacit a ti nám vyšli vstříc za cenu práce jejich lidí „od nevidím do nevidím“.
Ve druhé třetině února, tedy po třech a půl měsících od podpisu smlouvy, jsme spustili první verzi funkčního e-shopu. Nebyli jsme ale logisticky připraveni, a tak jsme nejdříve umožnili pouze výdej objednaných rybářských potřeb na prodejně. Asi deset dní nato jsme se pustili i do doručování. Výhodou bylo, že FishMax má minutu od prodejny svůj vlastní velký sklad (asi 600 m2) a ten už byl v podstatě připraven a naskladněn, pouze nebyly nastaveny procesy.
FishMax.cz funguje na všech zařízeních
Vypadá to, že jste s Programií spokojen a že vás naplno podržela i v těžkém startu s koronavirem v zádech.
Extrémně! Já prostě nemám dost slov chvály. A nemluvím v superlativech proto, že jde o rozhovor na web Programie. To vůbec ne. Ve své profesní kariéře jsem se setkal s mnoha dodavateli softwaru a byl jsem i jako konzultant u mnoha projektů, takže jsem logicky čekal typické problémy – prodlevy, chyby, nedodělky, placené vícepráce, přehazování zodpovědností a přetahování se o to, kdo má pravdu, včetně dokazování, že dodavatel udělal přesně to, co zákazník chtěl, a tak si myje ruce.
A bum, najednou bylo všechno jinak. Byl to koncert sehrané party od prvního dne. Z mého úhlu pohledu se z nás po dobu realizace stal jeden propojený tým lidí z Programie a FishMaxu, který šel za společným cílem. Měl jsem často pocit, že jsme v jakémsi stavu mobilizace. Komunikace byla okamžitá, nápady a změny se realizovaly v řádu hodin. Lidi z Programie byli proaktivní a už dopředu nám radili, co jak nejlépe udělat. Pokud jsme se špatně rozhodli, trpělivě a ochotně věci měnili. Měli zájem a na nic si nehráli – to z toho celého čišelo.
Za mě jsou Zbyněk Šplýchal, Kamil Petráš, David Kaleta, Libor Beníček a další, kteří se na realizaci podíleli, včetně testerek, naprosto hvězdní profesionálové. Kdybych to měl přirovnat k mému oblíbenému fotbalu, tak by první čtyři jmenovaní nehráli v české lize, ale byli by Stars v Premier League.
Přehledné menu zobrazuje zákazníkům nejoblíbenější kategorie z celého sortimentu
Další směřování firmy FishMax
To se moc hezky poslouchá! A jaké máte plány do budoucna?
Neuvěřitelně rychle nám stoupá počet objednávek, takže mám radost, že se vynaložené úsilí vrací. Máme plno nových nápadů v bufferu, tudíž neustále pokračujeme v rozvoji e-shopu.
Budeme přidávat další funkčnosti a pokračovat v hlubší systémové integraci s hlavními dodavateli, kde půjdeme například cestou automatického objednávání v jejich B2B systémech. A hlavně budeme dál dělat všechno pro snadnou orientaci zákazníků a jejich pohodlný a radostný nákup.
Petře, moc Vám děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů.
Sylvo, já děkuji Vám a zdravím celou Programii. Děkuji za skvělou spolupráci a pomoc i v takto nevyzpytatelné době, s klidným srdcem Vás budu doporučovat. Ale jak se říká, všeho s mírou, aby vám zbýval čas i na stávající zákazníky ;-)
Sylvie Kavíková
copywriter, Programia.cz
Líbí se vám e-shop FishMax? Pomůžeme vám s vybudováním toho vašeho – unikátního.