Kdo je Madal Bal a co nabízí B2B trhu
Akciová společnost Madal Bal, která je součástí nadnárodního holdingu, vznikla v České republice v roce 1993 a již řadu let patří mezi nejvýznamnější distributory nářadí a potřeb pro dům, zahradu a dílnu. Zaměřuje se jak na vývoj a výrobu, tak na přímý dovoz a B2B distribuci ručního a elektrického nářadí, elektrocentrál, motorových čerpadel, zahradního nářadí a dalších pomůcek pro zvelebování domu a jeho okolí.
Koncové zákazníky dělí Madal Bal do sedmi hlavních produktových skupin:
- distributoři
- železáři
- profesionální řemeslníci
- stavaři
- technici
- hasiči
- nároční kutilové
Vedle toho klade důraz na vysokou rychlost dodání a široký zákaznický a technický servis, který pružně podá pomocnou ruku kdykoliv je potřeba.
Tato funkce vyžaduje podstatně náročnější responzivní layout, než jakým disponují běžné e-shopy.
Odlišnosti a nové funkce B2B e-shopu Madal Bal po redesignu
Jako B2B nástroj se e-shop Madal Bal zaměřuje na obchodníky, kteří většinou přesně vědí, co hledají. Právě jim na míru umožňuje příjemnou správu objednávkového systému a řešení činností spojených s online obchodem.V čem je B2B e-shop Madal Bal unikátní
Celoplošné využití obrazovky – umožňuje na jedné stránce zobrazit velké množství sortimentu, a zároveň nechat viditelné menu v levém panelu pro rychlou změnu nabídky.Tato funkce vyžaduje podstatně náročnější responzivní layout, než jakým disponují běžné e-shopy.
Přehledný katalog bez zbytečných popisků – na jedné stránce je možné zobrazit velké množství sortimentu.
Netradiční umístění a minimalizace produktového stromu v levém panelu – pro rychlou změnu nabídky. Díky tomu se do popředí dostává obsah stránky a jednotlivé produkty.
Nejdůležitější informace pohromadě hned na úvodní stránce – přehledně hned vidíte objednávky, faktury, reklamace, akce, nedochystávky i vaše top produkty.
Správa více provozoven pod jedním přihlašovacím účtem.
Více možností rychlého vkládání do košíku – pohodlně pomocí klávesy ENTER, importem CSV souboru nebo importem z oblíbených seznamů.
Vylepšená funkce oblíbených položek – je možné vytvořit vlastní nákupní seznamy, tzn. pomocí funkce srdíčka uložíte produkt nejen obecně jako oblíbený, ale i jako položku kteréhokoliv seznamu.
Tyto seznamy lze vytvářet z jednotlivých položek, z již realizovaných objednávek nebo přímo z aktuálně vloženého seznamu položek v košíku. Do košíku můžete poté vkládat jak jednotlivé položky, tak celé seznamy.
Pokud by se stalo, že některé položky již v košíku máte, systém vás na to upozorní.
Seznamy můžete kdykoliv libovolně přejmenovat nebo smazat.
Katalog má panel pro rychlý náhled produktu – po kliknutí na produkt ihned vidíte základní informace, aniž byste katalog opustil. Díky tomu může zákazník rychle porovnávat podobné zboží.
Funkce „nedochystávky“ eviduje zboží, které není skladem – klient díky tomu rychle vidí, co ještě nedostal.
E-shop má více košíků – v rámci nadcházejících akcí může klient objednat zboží za výhodnější cenu. V košíku je to poté další „košík“ odlišený barvou (hlavní košík je zelený a akční oranžový).
Nové pohledy na prodeje zákazníků – například srovnání obratů s předchozím rokem, přehled jejich nejziskovějších položek či procento využití našeho nabízeného sortimentu (které se ukázalo jako až nečekaná motivace k sebepřekonávání).
Náhled zboží s 360° rotací – zákazník si zboží může pohodlně prohlédnout ze všech stran, a vedle toho vidí podrobný rozpis ceny a další užitečné vychytávky v detailu produktu.
Madal Bal o vývoji nového e-shopu pro B2B trh
Abyste měli informace tzv. z první ruky, zeptali jsme se na více informací o důvodech redesignu a dalších podrobnostech spojených s inovováním e-shopu přímo obchodního ředitele Martina U. Šenkýře a UX designera Pataky Špačka. Právě tito dva muži totiž udávali celému vývoji směr a pečlivě připravovali každý detail.Co vedlo Madal Bal k redesignu B2B e-shopu?
„B2B objednávkový systém používáme už téměř 15 let a podíl objednávek vytvořených přes e-shop už před několika lety dosáhl 80 %, což výrazně uvolnilo ruce obchodním zástupcům pro efektivnější práci se zákazníky.
Dosavadní aplikace z roku 2011 se však už před lety dostala na své limity, zejména pokud jde o rychlost a uživatelský komfort, a začalo být nutné pustit se do vývoje aplikace nové.
A jelikož je jedním z našich základních pilířů firemní filozofie péče o zákazníky a naplňování jejich potřeb, s odhodláním se pouštíme i do výzev, které nepatří mezi nejjednodušší – vybudování nového B2B e-shopu bylo jednou z nich.“
Úskalí vývoje nového B2B e-shopu
„Velkoobchodní uživatelé internetu nepatří vždy k počítačově zběhlým, jsou spíše konzervativní a brání se větším změnám rozhraní, na které jsou zvyklí.
Při změnách existujícího e-shopu bylo proto nutné zachovat dosavadní jednoduchost a řadu nástrojů a procesů, které v aplikaci kopírovaly specifické postupy v naší komunikaci s velkoobchodními odběrateli.
Po provedení prvotní analýzy a navržení prvních pohledů prostředí se pak ukázalo, že pro naše potřeby není vhodné vycházet z šablon vyvinutých primárně pro potřeby B2C e-shopu. V této fázi příprav jsme současně využili příležitost znovu se zamyslet nad všemi konvenčními způsoby řešení e-shopu a přišli jsme s nápady, jak práci s aplikací našim uživatelům ještě více zpříjemnit a zefektivnit.
Začal tedy poměrně náročný proces „ohýbání“ frontendu i jádra aplikace tak, aby lépe vyhovovaly zavedeným procesům i nově navrženým nástrojům.“
Rozdíl mezi B2C a B2B – na co bylo potřeba se zaměřit
„Hlavní rysy, které odlišují B2B e-shop od B2C, jsou z našeho pohledu dva: výrazně menší potřeba přesvědčovat zákazníka o výhodnosti nákupu konkrétního produktu či poskytovaných služeb a nutnost maximálně zjednodušit a „vyhladit“ proces opakované tvorby objednávky, včetně vytvoření rozhraní pro vstup z externích aplikací odběratelů.Rozdílná je také podstatně složitější cenotvorba, která s sebou nese větší nároky na datové toky. V neposlední řadě pak také skutečnost, že prostředí e-shopu musí vyhovět jak drobnému odběrateli, který se teprve seznamuje se sortimentem, tak i nákupčímu, který denně tvoří objednávky s několika sty položek.“
Netradiční řešení B2B e-shopu aneb co se změnilo
„Jelikož není nutné u B2B e-shopu uživatelskou přízeň vybojovat během několik sekund, navrhli jsme některé prvky prostředí a nástroje tak, že do určité míry vybočují z běžného standardu. Patří mezi ně (jak už bylo výše zmíněno) například celoplošné využití obrazovky, panel rychlého náhledu produktu, netradiční umístění a minimalizace produktového stromu a mnohé další.“Napínavé spuštění nového B2B e-shopu Madal Bal
„Uživatelské prostředí i funkčnost aplikace jsme přepracovávali opravdu do hloubky, a proto se vývoj protáhl na dvojnásobek předpokládané doby. Jsme moc vděční všem, kteří celý náročný proces vydrželi až do úspěšného konce.
Rovněž přiznáváme, že jsme systém spouštěli s velkým napětím, zda naši zákazníci nové, v lecčems nezvyklé prostředí dobře přijmou (po spuštění předchozí verze našeho e-shopu v roce 2011 trvalo téměř rok, než se s ním zákazníci sžili – a začali ho poté prohlašovat svým nejoblíbenějším e-shopem, což je zpětně sotva uvěřitelné…).
Spuštění nového Madal Bal e-shopu však proběhlo nejen nad očekávání hladce, ale navíc s mnoha pozitivními ohlasy kvitujícími rychlost, uživatelskou přívětivost a intuitivní ovládání.
Aplikace navíc bez větších problémů zvládla první zátěžový test nadprůměrných obratů v době, kdy se práce na zahradě a v dílně stala pro velkou část národa jednou z mála možných forem rozptýlení.“
Plány do budoucna s B2B e-shopem Madal Bal
První spuštěná verze představuje určitě jen startovní čáru. Připravený už máme dlouhý seznam vylepšení a dalších funkcí, z nichž mnohé přicházejí jako náměty od samotných zákazníků – což vidíme jako dobrou známku toho, že aplikaci přijali za svou a rádi ji používají jako každodenního pomocníka.“Zeptali jsme se našich vývojářů
Martina Jalůvková
Na projektu se podílela jako testerka a zároveň osoba, která přebírala veškeré požadavky od klienta ke zpracování a pomáhala ladit funkce a detaily.
Co pro ni byla při tvorbě e-shopu největší výzva?
„Musela jsem správně pochopit klientovo zadání, co nejpřesněji jej předat kolegovi programátorovi nebo kodérovi, následně otestovat veškerou funkcionalitu, aby byla bez zpětných oprav, a to vše řádně a v termínu.“
Na co je nejvíce pyšná?
„Nejvíce jsem asi pyšná na to, že tím, že se na testování podílím od samého začátku a veškeré další požadavky směřují přeze mě, je to první e-shop v Programii, který znám snad opravdu od A do Z a když se mě někdo v noci zeptá, tak snad i vím jakou má každé tlačítko barvu :-)“
Kamil Petráš
Měl na starosti implementaci funkčnosti podle zadání a přiloženého grafického návrhu.
Co pro něj byla při tvorbě e-shopu největší výzva?
„Asi jako největší výzvu zpětně vidím implementaci cenotvorby, která je postavena tak, že má každý zákazník pro každý produkt svou cenu a skladovou zásobu.“
Na co je nejvíce pyšný?
„V průběhu vývoje B2B e-shopu jsem dokázal úspěšně plnit specifické požadavky klienta.“
B2B e-shop Madal Bal je z mnoha pohledů unikátní a zákazníkům nabízí opravdu pohodlný nákup vybavení, ať už se jedná o několik položek nebo o velkoobjemové zakázky. A i když se naše portfolio skládá především z B2C projektů, jsme rádi za tuto příležitost, která naše schopnosti posunula zase o kus dále.